tirsdag den 13. september 2011

Kanelstang med Creme

Så kom turen til Kanelstangen - den er forsøgt tidligere uden held, men denne gang lykkedes det at få dem til at se fine ud. Smagen var også god sidste gang, men da fattede jeg ikke hvordan jeg skulle 'klippe' den, så den blev fin.... men den skal jo slet ikke klippes og flettes, den skal bare forskydes!

Du skal bruge:
Dej:
35g Gær
1,75 dl Lunkent Vand
35g Sukker
5g Salt
4g Kardemomme
1 Æg
35g Smør (fra køl i mindre stykker)
400g Mel

Fyld:
200g Smør(fra køl i stykker)
200g Sukker
35g Stødt Kanel
1 ps. Kagecreme (for de dovne, ellers skal du lave det fra bunden)
½ l. Mælk

Pynt:
1 Sammenpisket Æg
Hakkede mandler
Perlesukker el. Glasur

Gæren opløses i vand. Sukker, Salt, Kardemomme og Æg tilsættes. Mel og Smør tilsættes - herefter skal dejen æltes til den er blank og smidig (Ihh hvor jeg elsker min KitchenAid).

Så skal den hæve lunt i ca. 30 min.

Imens dejen hæver lavede jeg creme og kom den på køl, samt rørte fyldet.

Når den er færdig med at hæve, deles dejen i 2 som så skal rulles til passende rektangulære størrelser. Smøres med ½ portion remonce og 1/3 portion creme (den sidste 1/3 af creme skal så kasseres, ved det er spild, men det er for meget at komme det i)

Kanelstængerne placeres på bageplade på bagepapir og skæres i ca. 2½ cm. tykke skriver, næsten helt igennem og forskubbes modsat hinanden. Pensles med æg og evt. hakkede mandler. Så skal de igen hvile i ca. 45 min.



Tænd ovnen på 200gr. og sæt dem ind når den er var - bages i 15-17 min.

Dagen efter havde jeg lovet Malthe at han måtte komme glasuren på, så det måtte jo hellere holdes. En glad dreng startede derfor dagen med glasur/sukker chok - for man kan jo ikke komme glasur på uden at man skal slikke skålen.:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar