tirsdag den 20. september 2011

Brunsviger med Marcipan

Direkte inspireret fra Odense Marcipan kommer her en Brunsviger med gods i :)

Drengene krævede en tung kage - og tung det var den :)

Dej:
400 g Hvedemel
1 1/4 dl Vand
1 Æg
50 g Smør
20 g Sukker
20 g Gær
6 g Salt

Fyld:
200 g Brun Farin
200 g Margarine
150 g Marcipan
75 g Mørk Sirup (Jeg brugte lys, for det var hvad jeg havde)

Pynt:
150 g Brun Farin (Det brugte jeg ikke)

Gær opløses i lunken vand. Herefter tilsættes sukker, salt, æg, blødt smør og til sidst hvedemel.
Lad dejen hæve på bordet til dobbelt størrelse, inden den kommes i en smurt bradepande eller tærteforme.

Imens forberedes fyldet.

Margarine røres blød med brun farin. Herefter tilsættes revet marcipan og til sidst sirup. Fyldet fordeles på dejen. Tildæk kagerne og lad dem hæve ca. 1½ time.

Pynt til sidst kagen med et drys farin og bag ved 210 gr. i 10-12 min.

En af drengene havde udfordret mig på at kage og brun skulle være 50/50 så jeg havde ganget fyldet op med 1,5...
...Han indrømmede også efterfølgende at han sad med sukkerchok og tunnelsyn efter 4 stykke var indtaget :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar