onsdag den 14. marts 2012

Ovnbagt laks


 
Jeg havde sidste weekend i januar og sidste weekend i februar den dejlige opgave at være køkkenchef på Lederskole i Landsdel 8 - det var super sjovt og super hårdt, men jeg havde et super hold med :)
De kære instruktører skulle have aftensmad fredag og dette var hvad menuen bød på: 
Ovnbagt Laks med Mandeltopping og Balsamico-rødder, jeg fant en spændende opskrift på nettet, som jeg modificerede lidt - jeg lavede det på denne måde...
Laks med Mandeltopping: (mængden passer ca til 4 personer)
800g Laksefilet med skind (købes hos Fiskehandleren!!)
3 fed Hvidløg
75 g Hakkede mandler
50g Smeltet smør
2 Lime - saften 
Salt og Peber
1 dl. friskhakket krydderurt - alt kan bruges.
Fremgangsmøde for laksen...
Start med at tænde ovnen på 200 gr. Kom Laksefiletten med skindsiden nedad i et ildfast fad, evt. beklædt med bagepapir. Pres hvidløget og hak mandlerne groft. Bland hvidløg, mandler, smeltet smør, limesaft, salt, peber og hakket krydderurt sammen og fordel det på laksen. Bages i ovnen ca. 20 min, til den lige netop er færdig.
Balsamicorødder
1/2 kg. Rødbeder, skrællet og skåret i 1cmx1cm stænger
1/2 kg. Gulerødder, skrællet og skåret i 1cmx1cm stænger
3 fed Hvidløg
Lidt smør
Saften fra 1/2 Appelsin
1/2-3/4 dl. Balsamico eddike
Lidt hakket persille til pynt.
Kan med fordel serveres med et godt brød til.
Fremgangsmåde for rødder...
Skræl rødbeder og gulerødder og skær dem i 1 cm x 1 cm stave. Pil hvidløg og hak dem fint. Svits rødbeder, gulerødder og hvidløg let i smør i fx. en wok for fuld varme - husk at røre for de skal ikke blive brune. Tilsæt Appelsin og Balsamico, læg låg på og lad dem simre i 10-15 min. Rør i dem engang imellem. Smag til med salt og peber - pynt med hakket persille og server.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar