onsdag den 8. februar 2012

Flødeboller med marcipanbund


Marcipanen klar til at komme i ovnen

Den bagte marcipan sprøjtet op med flødebolle massen
( Det blev ikke så kønt, men det er vel smagen der tæller)

De færdige flødeboller til tørring...










































































Jeg troede egentlig at det ville være svært at lave flødeboller, men det blev overspringshandlingen i går aftes istedet for at få styr på regnskab... ikke så heldigt, men det var hyggeligt :)

De er taget direkte fra Odense Marcipan og laves på denne måde, nedskalleret til hvad jeg brugte:

Flødeboller med Marcipanbund : 24 stk.

400 g Marcipan
240 g sukker
0,8 dl vand
120 g past. æggehvider
200 g overtræks chokolade

MarcipanbundeEn rulle marcipan skæres i 24 skiver, lægges på bagepapir og bages ved 180 °C  i ca. 7 min.
Flødebolle masse
240 g sukker og 0,8 dl vand koges op og koger i 5 min.
(Skal have en temp. på ca. 120gr.og se let gylden ud)
120 g past. æggehvider piskes let på medium hastighed og sukkerlagen tilsættes, direkte fra blusset, langsomt under omrøring. Massen piskes stiv med en hånd-mikser ved middel hastighed i ca. 15 min.

Massen sprøjtes på marcipanbundene med en plastikpose/engangssprøjtepose, og flødebollerne bages i 5 min. ved 180 °C, så de får en fast over-flade og let lysebrune på toppen.

Efter afkøling pensles flødebollerne med tempereret overtrækschokolade.

Holdbarhed er 3 dage ved 10-12 °c

Halvdelen af massen kom jeg nogle frysetørrede hindbær i og pyntede med dem på toppen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar